vrijdag 9 januari 2009

Verwarming....

Ons huis wordt verwarmd door middel van olie, er staat een tank in de kelder, het geheel voelt een beetje ouderwets. Voordat we naar Nederland gingen zat de tank nog voor ongeveer 1/3 vol. Dus, voor de zekerheid hadden we thermostaat heel laag ingesteld, zodat we in ieder geval nog wat tijd hadden om uit te zoeken hoe we die tank moesten laten bijvullen. Helaas was er iets niet helemaal goed gegaan met het instellen van de verwarming, waardoor die de hele tijd dat we weg waren zijn standaard programma heeft staan afdraaien voor een leeg huis. Toen ik terugkwam was de verwarming nog aan, maar de volgende ochtend werd ik wakker in een koud, koud huis. De tank was leeg. Gelukkig kon ik snel een bedrijf bereiken dat vandaag de tank al bij kon vullen, dus ik heb maar 1 avond echt in de kou moeten doorbrengen. En zo koud was het ook weer niet, met de ketel van de buren die in de kelder stond te loeien om de verdieping boven ons te verwarmen, een extra vest en een deken. Helaas kreeg ik de ketel niet meer aan de gang, zelfs nadat de tank was bijgevuld, dus er moest ook nog een monteur aan te pas komen (wat bij mij meteen weer tot zorgen leidt, want ik kan de fooiencultuur hier in de VS maar niet doorgronden. Ik geef monteurs geen fooi in Nederland, maar hier geef je iedereen die een dienst verricht een fooi, lijtk het wel. Inclusief bijvoorbeeld kappers (of ben ik de enige die in Nederland geen fooi geeft aan zijn kapper?). In ieder geval, ik heb dus ernstig lopen dubben of ik die monteur wel of geen fooi moest geven, uiteindelijk niet gedaan, maar daar voel ik me nu weer schuldig over....). Maar, de monteur heeft zijn magie gedaan in de kelder (was iets heel simpels, natuurlijk, ook al weet ik niet precies wat), en nu heb ik weer verwarming!
Wat een luxe om niet meer afhankelijk te zijn van de vier gaspitten op het fornuis... Ook al was het daarmee in de keuken wel heel goed uit te houden. Dus zo erg was het allemaal niet. En ik had ook nog warm water. Dus, eigenlijk had ik helemaal niets te klagen....

Geen opmerkingen: