zondag 30 augustus 2009

Vrijheid

Tegenwoordig is het moeilijk om te kiezen welke eieren ik ga kopen. Ik heb gehoord dat "vrije uitloop" een farce is. De kippen mogen wel naar buiten, ja echt waar! De deur van het hok staat open! Ga je gang! Maar de kippen zijn opgegroeid in een donker hok, nooit buiten geweest, en te murw en bang om naar buiten te gaan. En dus leggen die free range kippen hun eieren net zo goed binnen, geplet tussen de andere kippen. Bewegingsloos.
Dus die $2 die ik extra betaal voor scharreleieren is tegenwoordig ook al niet meer genoeg om mijn schuldgevoelens af te kopen.

Deze week zag ik in het schap een nieuwe optie: born free. Dat klonk beter! Blije buitenkuikens! Die durven vast als ze eenmaal groot zijn ook nog wel gebruik te maken van het open-deur beleid van hun legbatterij. Dus. Dat was een makkelijke keuze. En ik hoefde er niet eens meer voor te betalen dan voor 12 gewone scharreleieren. Ahhhhhh. Schuldgevoel eindelijk afgekocht!

Hmmmm. Niet dus. Want dit is wat mij in de doos wachtte.

Born free. Sja, als je dat print op een EI, dan wordt ik natuurlijk wel heel erg met mijn neus op de feiten gedrukt dat dat potentiele kuikentje in dat ei zeker niet geboren is om vrij te zijn. Onbevrucht, onvrij, puur hier voor mijn genot. Ai. Daar had ik eigenlijk liever niet over na willen denken toen ik gisteren een lekkere verantwoord-vegetarische omelet met groene asperges aan het maken was. Of iedere keer dat ik nu de koelkast open doe en de eierdoos zie.

Als dit een slinks plan is van het veganistisch offensief, dan hebben ze daar een paar heel uitgekiende strategen!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen: