zondag 15 januari 2012

Gebarentaal


Amitai is bijna 6 maanden! Cliche cliche, maar de tijd vliegt. Toen hij net geboren was voelde het alsof hij noooooooit een half jaar oud zou zijn, maar voor altijd inimini en hulpeloos zou blijven. Nu is hij nog steeds behoorlijk hulpeloos (hij kan nog niet eens zelf de was doen!), en bepaald groot is hij ook niet. Maar hij is wel minder hulpeloos, en behoorlijk wat groter. En deze week realiseerde ik me dus dat hij bijna een half jaar oud is.


En ik realiseerde me toen ook dat als ik nog aan de slag wil gaan met babygebarentaal, dat ik daar toch echt voort mee moet gaan maken. Gebarentaal zou Amitai extra communicatie-mogelijkheden moeten geven, voordat hij in staat is zich adequaat verbaal uit te drukken. Maar om dat mogelijk te maken moeten wij hem wel eerst de gebaren leren: dus consistent acties/ dingen/ gebeurtenissen niet alleen verbaal labelen, maar ook met het juiste gebaar. En als je dat doet, dan zou hij zelf uiteindelijk die gebaren moeten gaan gebruiken.


Maar ik merk dat het mij nog niet echt meevalt, om er aan denken te gebaren als ik tegen Amitai praat. Voor zover ik al onthoud welk gebaar wat betekent. Dus we zullen zien of dit echt gaat werken...

Geen opmerkingen: