maandag 9 februari 2009

Mormonen

Wat in Nederland de Jehova's zijn, dat zijn hier de mormonen. Gisteren werd ik op straat aangesproken door twee keurige jongemannen, die vroegen of ze misschien een keer langs konden komen om over de blijde boodschap te spreken, dat families altijd bij elkaar kunnen blijven (ook na de dood). Ik heb verteld dat ik een vrij overtuigd atheist ben, en dat die blijde boodschap dus helaas niet heel veel zou doen voor mij. Vervolgens kreeg ik een kaartje mee met daarop de website zodat ik kon zien waar die "crazy mormons" (hun woorden!) nou eigenlijk voor stonden.
Ik vond het wel zielig, ik denk dat je als Mormoon in Cambridge, MA, niet heel veel gehoor krijgt. Dit lijkt mij een van de steden met de minst religieuze populatie van de hele VS. Weinig zieltjes te winnen hier. Maar ja, hoe zielig ik het ook vond, toch had ik geen zin om ze op de thee uit te nodigen (hoewel mormonen geen thee drinken. Want daar zit cafeine in.)
Ik vertelde net dit avontuur aan mijn collega's, en zij vertelden mij over het geheime ondergoed van de Mormonen. Schijnbaar hebben zij ondergoed, met geheime tekens erop, dat moet voldoen aan allerhande voorschriften, wat je dag en nacht moet dragen. Op zoek naar het naadje van deze kous (pun!pun!) kwam ik dit citaat tegen (temple garnment = het geheime ondergoed):
However, the real battles of life in our modern day will be won by those who are clad in a spiritual armor—an armor consisting of faith in God, faith in self, faith in one's cause, and faith in one's leaders. The piece of armor called the temple garment not only provides the comfort and warmth of a cloth covering, it also strengthens the wearer to resist temptation, fend off evil influences, and stand firmly for the right.
Wie wil er niet dat soort ondergoed hebben? Het is als de bril van clark kent/ superman, asterix' toverdrank, harry potters litteken!


Ik moet zeggen, het is toch wel een fascinerend. Het is haast meer een geheime club dan een religie. Deze hele religie is 100 jaar geleden bedacht, je mag niet in de tempel als je niet bij de religie hoort (zelfs niet als je dochter daar gaat trouwen), je moet altijd je geheime ondergoed dragen.... Ik las dat vrouwen zelfs hun BH over hun hemd aan moeten trekken! En dit ondergoed wordt maar bij een fabriek gemaakt wordt, en dat je het alleen mag bestellen als je officieel lid bent van de kerk!

Als je dit leest, dan wil je toch zelf ook een religie oprichten? Gezellig allemaal onzin bij elkaar schrapen, wat volgelingen vinden.... Oh, ik weet zeker dat mijn religie in ieder geval iets met taart zou doen. Verplicht taart eten en thee drinken. En eten klaarmaken uit pakjes is zondig. En sinterklaas is het belangrijkste religieuze feest. En dan moet je nog meer taart eten.

1 opmerking:

Anoniem zei

Eén volgeling heb je al!