dinsdag 24 februari 2009

Dating

Sorry dat ik compleet MIA was voor een hele week! Ik heb het grootste deel doorgebracht in een mist van migraine gevolgd door zware verkoudheid/ griepachtig iets. Maar, nu ben ik weer boven jan met slechts een verstopte neus als een fijne herinnering aan alles wat achter de rug is. En ik heb veel geleerd over alle interessante medicijnen die je hier zomaar kan kopen. Ik kan iedereen de neusspray aanraden, als je ooit van je neusschotje af wil zonder de kosten die overmatig cokegebruik met je meebrengt, dan is dat echt het product voor jou.

Anyway, genoeg gepraat over mijn lichamelijke conditie. Het is tijd voor weer een aflevering van "Wat Wilde Wetenschap"!
Ik kom net terug van een praatje over de wetenschap van de romantische aantrekkingskracht. Onderzocht met behulp van real-life speed dating sessies. Wederom: cutting edge science!!!! Er waren een paar opzienbarende resultaten die ik met jullie moet delen, voor al diegenen die op zoek zijn, of ooit weer op zoek kunnen gaan, naar een partner. Het onderzoek is gedaan door Eli Finkel, maar de goede man had ook cabaretier kunnen worden. Want hij had niet alleen leuke data, maar ook een fantastische stage presence (inclusief zijn eigen ervaringen als online- en speeddater). Ga die man zien als je de keuze hebt. Hij is ondertussen wel getrouwd. Maar misschien wil hij nog wel wat onderzoek doen naar extramarital relationships, je kunt het altijd proberen natuurlijk.

In ieder geval, laat ik to the point komen:

Punt 1: Je hebt mensen die iedereen die ze tegenkomen aardig vinden. Als het gaat om platonische relaties worden deze allemansvrienden ook door anderen heel aardig gevonden (jij vindt iedereen aardig? Dan vind ik jou aardig!). Als het gaat om het selecteren van een love-interest dan gaat dat niet op. Klaarblijkelijk zijn mensen goed in staat om de romantische allemansvriend te identificeren, en vervolgens keihard af te wijzen. (Jij vindt iedereen wel te pruimen? Dan moet ik jou niet! Ik ben speciaal ja.). Dit is trouwens niet hetzelfde als "playing hard to get", het gaat om de selectiviteit van je interesse. Als je namelijk duidelijk specifiek geinteresseerd bent in 1 iemand anders, dan is er een grotere kans dat die specifieke ander ook in jou terug geinteresseerd is.
Take home message: selectief zijn vergroot je kansen!

Punt 2: Als je mannen vraagt wat ze zoeken in een vrouw, dan zullen ze uiterlijk raten als erg belangrijk, en inkomen als minder belangrijk. Voor vrouwen is dat over het algemeen omgekeerd. Als je echter naar de daadwerkelijke keuzes kijkt die mensen maken tijdens het speeddaten, dan zie je deze sexeverschillen niet terug. Zowel mannen als vrouwen prefereren de knappe personen, en de personen die de betere vooruitzichten hebben. Ook als ze expliciet hebben gezegd dat ze een van die twee dingen absoluut onbelangrijk vinden.
Take home message 1: gelukkig is er nog wat subjectiviteit in wat mensen aantrekkelijk vinden in anderen, of wat wordt gezien als een goede carriere. Daar ben ik nog iedere dag blij om, hoe had ik anders ooit aan de man kunnen komen?
Take home message 2: jij en ik weten niet wat we echt willen.
Take home message 3: evolutionaire psychologie heeft het fout. FOUT!!!!

Punt 3: Naarmate je politieke overtuigingen meer aan de linkerkant van het politieke spectrum liggen zal je, als blanke, eerder daten met een 'afro american'.
Take home message: De invloed van Balkenende (en erger) moet gestopt worden, want ik ben voor meer interraciale babietjes ivm nog grotere schattigheidsfactor. Of is dat racistisch?
(dit is niet helemaal waar, trouwens, want naarmate Afro Americans rechtser zijn willen zij liever met blanken daten. Wat dus ook wel interraciale koppels zou moeten opleveren. Maar ja, wat denk jij dat ik zou doen als ik de keuze had tussen verrechtsing of verlinksing van de maatschappij.....)

Geen opmerkingen: