woensdag 23 maart 2011

Cursus

Gisteren zijn Yair en ik naar de eerste bijeenkomst van een echte zwangerschapscursus geweest. 10 bijeenkomsten waarin we niet alleen de ins en outs van zwanger zijn en bevallen leren, maar ook nog wat opvoedtips zouden moeten krijgen. Nou nou!

Deze cursus wordt gegeven in een Ouder-Kind centrum, en is, dankzij subsidie van de gemeente, geheel en al gratis. Dus ik nam aan dat er een gevarieerd publiek op zou af komen, misschien zelfs met de nadruk op wat lagere inkomens.... Maar niets was minder waar. Daar aangekomen bleken de deelnemers wit-wit-wit en hoogopgeleid. Artsen, post-docs, consultants, managers. En ik was ook nog eens de jongste aanstaande moeder van de club. Representatief? Ik denk het niet! Gelukkig kwam er net na aanvang van de cursus nog 1 vrouw binnenlopen, jong, allochtoon, een hoofddoek, en blijkens het voorstelrondje nog bezig met haar MBO opleiding: ahhhhh, de opluchting.

Dus nadat ik had vastgesteld dat de subsidie niet helemaal werd verspild aan, nou ja, ons soort mensen kon ik me met een gerust hart storten op de ontspanningsoefeningen en de gezond-of-niet quiz. Niet iedereen was het eens met mijn stelling dat er momenteel geen echte wetenschappelijke evidentie is dat 1 glas wijn per dag negatieve gevolgen heeft voor een baby (niet dat ik geen voorstander ben voor het zekere voor het onzekere nemen, maar we moeten natuurlijk wel De Feiten kennen), maar verder was het erg gezellig. En de bewegingslessen waren ook erg leerzaam; ik weet nu hoe ik uit bed moet komen, tillen, zitten en plassen!

Geen opmerkingen: