dinsdag 2 december 2008

Nog meer wetenschap...

Vandaag was het weer social lunch. En waarachtig, ik was op tijd om daadwerkelijk wat eten te scoren om op te eten tijdens deze lunch. Maar het had niet gehoeven, want de spreker zelf maakte het al helemaal de moeite waar om te komen.
Hij praatte over zijn onderzoek naar de invloed van sociale netwerken op gezondheid & ziekte. Niet op de manier die je zou denken, namelijk of mensen met een uitgebreider sociaal netwerk minder vaak ziek zijn of zoiets dergelijks. Zijn onderzoek keek of gezondheid-gerelateerd gedrag 'besmettelijk' is, dus of het gedrag van de mensen in jouw omgeving, vrienden, familie, beinvloed wat jijzelf doet. En uit zijn onderzoek blijkt dat heel veel gezondheidsgerelateerde zaken optreden in clusters, en specifieker in sociale clusters van mensen die zijn verbonden door vriendschap of liefdesrelaties (want als het alleen in families clustert, dan kan het natuurlijk net zo goed aan de genen liggen).
Zowel gewicht als roken als de hoeveelheid bananen die je eet (echt waar!) als je gevoelens van geluk en depressie zijn afhankelijk van/ bepalen wat je vrienden doen, wat de vrienden van je vrienden doen en wat de vrienden van je vrienden van je vrienden doen. (Daarna heeft het geen invloed meer, dus hoe dik de vrienden van je vrienden van je vrienden van je vrienden zijn heeft geen voorspellende waarde voor jouw eigen gewicht).

Mijn eerste gedacht was "Mooi! Als ik wil afvallen moet ik gewoon zorgen dat mijn vrienden dun zijn!" (roken doe ik al niet, mijn banaaninname is redelijk normaal, en ik voel me heel gelukkig). Maar, de volgende gedachte was pijnlijk. Als ik nadenk over mijn sociale netwerk, vrienden & familie & geliefde, dan val ik zelf in de hogere regionen qua BMI in vergelijking met de rest, als ik het zo moet inschatten. Dus dat betekent dat IK juist een risicofactor voor jullie allemaal ben ben! Als ik niet snel wat dunner wordt dan worden JULLIE allemaal ook dikkiebunsen!!!!

Dus, ik heb geen keuze. Als alle koekjes die ik dit weekend heb gebakken op zijn dan houd ik op met eten. En dat doe ik allemaal voor jullie!


En hier kan je een in dynamische weergave zien hoe (over)gewicht zich verspreid in een sociaal netwerk!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

He Marte ,wel ik vind het een erg mooi verhaal,een mooi onderzoek, een mooi plaatje en een mooi besluit.Gewoon heel lief dat jij minder gaat eten en ik dus dan ook lekker ga afvallen. Lekker makkelijk En ik ben je super dankbaar dat jij dat voor mij doet ,want ik mag er wel een kilootje hier en daar af zien te krijgen .
Ik vind wel dat ik ook wel wat verantwoordelijkheid mag nemen voor mijn lekkere trek, dus ik beloof dat ik zelf ook heel af en toe wat minder zal eten en dan val ik een beetje voor jou af .OK?
En....ik denk dat het je hardstikke mooi zal staan ,hoor.
Succes Yael

Marte zei

:-D

Yair is heel goed aan het sporten en ziet er de laatste tijd nog beter uit dan eerst. Dus dat is goed nieuws voor mij.... Ik ga ook afvallen, dankjewel Yair!

yair zei

ik heb vandaag zelfs een nieuw pr geroeid: half uur: 7324 m (oftewel gemiddeld 2.02.9), d.w.z. 14,65 km per uur een half uur lang, was ik wel blij mee!

En dat de theorie van beinvloeding echt werkt klopt, want donderdag ga ik fitness video samen met Marte doen (hetgeen waarschijnlijk verklaarbaar is door allerlei onbewuste mechanismen, maar dat moeten we nog onderzoeken)

Anoniem zei

Ik ben het helemaal met jullie eens .Al die invloeden die via de aura's en de kosmos en het universum tot ons komen. Gewoon goed. En....zonder gein, ik geloof absoluut in met elkaarer ook voor kunnen zorgen dat je beter op je gezondheid past.
Kortom,
Super dat jullie sporten en er van genieten
Liefs

Yael