zaterdag 9 januari 2010

In de keuken

Vandaag heb ik de hele middag in de keuken doorgebracht, dus het is weer eens tijd voor een kookpost.

Eerst heb ik taart gebakken met mijn nieuwe oude Kitchenaid Mixer ($60!!! Hij zag er zo cool uit, ik moest m wel kopen, ook al kan ik m eigenlijk niet mee terugnemen naar Nederland vanwege ander ampere-niveau.)

Iedereen die van taarten bakken houdt moet echt zo'n staande mixer kopen (zijn er goedkopere, goede versies op de markt van de kitchenaid? Iemand een idee?), want het is echt fantastisch. Ik kon gewoon de bakvorm invetten terwijl het apparaat 5 minuten lang het eier-suiker mengsel aan het kloppen was: de vrijheid! Kijk maar naar de foto hieronder, geen handen, wel mixen!!! Let vooral ook op mijn perfect-housewife schortje, het enige wat mist is een glas sherry naast de mixer en een paar valiumpjes in het handige kleine zakje dat in het schort is ingebouwd.

De taart is een cranberry-cake die zijn luchtigheid krijgt van die opgeklopte eieren, want er zit verder alleen maar boter en bloem in, geen rijsmiddel. Ik was eerst een beetje sceptisch en bang dat het gewoon een vaste koek zou worden. Maar de taart heeft een heerlijk lichte kruim, met een knapperige bovenlaag.

En de zure cranberry's bieden een heerlijk contrast met de zoete cake. (De cranberry's bevroren in het beslag gooien was trouwens niet zo slim, want het soepele vloeibare beslag veranderde onmiddelijk in een taaie koude massa. Dat had ik kunnen weten! Gelukkig is het allemaal goed gekomen.)Daarna heb ik een bonenstoofpot gemaakt, met bonen die ik 's ochtends te week had gezet (water even aan de kook brengen, vuur uit, en dan een paar uur laten staan. Voor als je vergeten bent de bonen de avond van tevoren te week te zetten!)

Zo'n stoofpot is een handige manier om iets te doen met de random groente die zo nu en dan in de biologische box zit. Lekker kleurig ensemble zo.

Ik weet nog niet helemaal of we dit zo gaan eten, of dat ik een bechamelsaus maak van het kook vocht en het geheel dan tot een soort ovenschotel maak, wellicht met wat dungesneden aardappels. Daar moet ik nog even over prakkeseren. In ieder geval lijkt het genoeg om deze week twee keer van te eten!

En daarna heb ik een prei-aardappelsoepje in elkaar gedraaid, voor vanavond.

2 aardappels, 5 dunne preien, grof gesneden en gewassen. 10 minuten smoren in boter, daarna 10 minuten pruttelen met wat bouillon, staafmixeren, wat room en peper erbij: klaar!

Dat wordt smullen zodirect!

Geen opmerkingen: