dinsdag 30 september 2008

lunch

Ik was vanochtend even voor het werk naar de supermarkt gegaan voor wat appels (zodat ik niet alleen maar koekjes en snoep eet tussendoor in het lab, maar ook eens wat gezonds), en toen dacht ik dat het ook slim was om wat lunch voor tussen de middag mee te nemen. We hebben een koelkast in het lab, dus met wat kaas en brood kan ik weer een week toe. Lekker makkelijk. Maar eenmaal in de supermarkt bleek dat helemaal niet zo makkelijk. Eten kopen hier is een constant proces van zoeken, etiketten lezen, en nog meer zoeken.
Het begon al bij het brood, want het viel niet mee om een brood te vinden waar "high fructose corn syrup" niet een zeer belangrijk ingredient was. Ik bedoel: suiker in brood! Bah. Je proeft het ook, het meeste brood hier is naast slap en zompig ook zoet. Uiteindelijk heb ik een zuurdesem brood opgeduikeld wat geen suikerachtig product bevat, volgens het label. De eerste horde was genomen.
Toen door naar het beleg. Gewoon wat vlees en/ of kaas, moeilijk is dat niet. Zou je denken. Ik begon met wat vlees. Misschien wat ham? Contains at least 20% flavouring, caramel colored. Eeeewwww. Dat had ik liever niet geweten. Kaas dan maar? AMERICAN cheese? (lettergrootte overgenomen van het label, het feit dat het Amerikaans is, is duidelijk belangrijker dan het feit dat het kaas is. "Het maakt mij niet uit wat ik op mijn brood heb. Als het maar Amerikaans is.") Volgens het label kwam deze kaas van koeien behandeld met rBGH. Ik had geen idee wat dat is. Maar ik wist wel dat ik geen zin had om dat in mijn eigen systeem te stoppen. Terug in het schap dus maar. Omdat ik toch iets wilde kopen om mijn suikerloze brood mee te beleggen werd het Swiss cheese (heel onpatriotisch, maar in ieder geval zonder rBGH) en pastrami (met slechts 5% flavouring).

Eenmaal hier heb ik even opgezocht wat rBGH is. Het is een groeihormoon. Wat verboden is in Europa en Canada. Omdat het slecht is voor de koeien en de melk die de koeien produceren de kans op verscheidene kankers vergroot. En kaas gemaakt van die melk kan je dus gewoon kopen in de winkel. Met op het etiket alleen wat betekenisloze woorden ("from cows treated with rBGH"). Geen grote rode stickers met waarschuwingen. Geen aparte plaats op het "mogelijk kankerverwekkend" schap. Geen verkoopverbod.

Nu heb ik geen zin meer in mijn lunch. Of enige maaltijd hier op Amerikaanse bodem (da's dan wel weer goed voor de lijn).

1 opmerking:

Anoniem zei

Suggestie: terug naar je oorspronkelijke plan (appels) en ook als lunch brood dik belegd met fruit eten! Appels, peren, banaan, alles kan. Wel even goed wassen voor je het fruit gaat snijden, want wie weet wat hier weer op gespoten wordt. Opgegroeid in de Betuwe, moet je toch weten dat je op fruit heel behoorlijk kunt leven!
Smakelijk eten, kus, Josan