vrijdag 22 augustus 2008

Sightsavers.org

Door Yair

Sorry om de meestal feestelijke toon van dit blog te verstoren, maar ik heb slecht nieuws. Zeer slecht nieuws mag je wel zeggen. Ik ben net bij de dokter geweest en het blijkt dat ik een ziekte heb waardoor ik binnenkort blind wordt. Volledig blind. Mijn nachtmerrie is helaas uitgekomen.

Maar er is ook een positieve noot. Als iemand mij 30 euro overmaakt (zoveel kost de behandeling), dan hoeft er niets aan de hand te zijn!

Uiteraard is bovenstaande niet waar. Althans niet voor mij. Ik kwam toen ik de voorpagina van wikipedia las op mijn werk (het leven van een onderzoeker is zwaar) erachter dat in de derde wereld blindheid nog heel veel voorkomt. Een zeer belangrijke oorzaak is de ziekte river blindness. De veroorzaker van deze ziekte is een parasiet die voornamelijk in de hoorn van Afrika voorkomt en die zich nestelt in de ogen van de gastheer. Het goede nieuws is dat er een medicijn tegen is, dat bovendien gratis wordt verstrekt door het bedrijf dat dit medicijn maakt (om maar aan te geven dat big farma niet zo slecht is als mensen soms denken). Echter veel mensen in de dorpen bij de rivieren in West-Afrika weten dit niet, en er is geen distributie systeem voor. Daarom kunnen voor relatief weinig geld veel mensen gered worden van blindheid.

Ik heb dan ook meteen een maandelijkse bijdrage van 50 euro ingesteld voor deze organisatie:
http://www.sightsavers.org/default.asp

Kortom, als je nog een goed doel zoekt lijkt dit me zeker een aanrader,

Sorry voor de serieusheid van de post, volgende keer bericht ik weer over ontwikkelingen in mijn vakgebied of andere hilarische dingen :)

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik schrok me rot ,maar de boodschap is duidelijk.
Doen

Yma