zaterdag 11 april 2009

Een seculiere seider

Gisteravond hebben we (twee dagen te laat) het begin van Pesach gevierd met een compleet seculiere seider, samen met Christopher, een collega van mijn werk, die eerst mormoon was (inclusief het magische ondergoed!! Ik lieg niet!!!!), maar nu al weer een paar jaar is bekeerd tot het jodendom.

Tijdens de seder wordt de exodus van de joden uit egypte herdacht, geillustreerd met verschillende soorten symbolisch voedsel, verhalen, vraag-antwoord spelletjes en liedjes. Ik had een haggadah (het spoorboekje voor de sederavond, zeker noodzakelijk met alle dingen die je moet doen) gedownload van een seculier humanistisch joodse gemeente, waarin het woord god niet eenmaal voorkwam en het verhaal van de exodus behoorlijk was ingekort, met veel nadruk op de bredere relevantie van het feest, gebeurtenissen in de moderne tijd, en mensenrechten in het algemeen. Dit was een absolute aanrader voor mensen zoals ik die niet religieus zijn, en geen hebreeuws spreken!
Ik had de avond vantevoren de charoset gemaakt, en heerlijk mengsel van appel, peer, banaan, noten en zoete wijn naar recept uit de joodse kookbijbel van Claudia Roden, eieren geroosterd (ja je leest het goed: geroosterd) en rode bieten gekookt zodat we een echte seder-plate bij elkaar hadden:


matzes ongerezen brood, want de joden op de vlucht konden hun brood ook niet laten rijzen
peterselie + zout water als herinnering aan de tranen vergoten door de slaven, en als symbool voor ons ecosysteem (groene planten en zeewater)
bittere groente (lente ui) symbool voor het bittere lot van slaven
geroosterd bot (rode biet, het vegetarische alternatief) dieroffer
geroosterd ei vruchtbaarheid (hoewel zo'n geroosterd ei er heel zielig en verschrompeld uitziet, weinig vruchtbaars aan)
sinaasappel (moderne toevoeging) symbool voor gelijkwaardigheid van man en vrouw, en openheid tov van mensen met welke sexuele voorkeur dan ook
charoset heeft de kleur van klei, waarmee de slaven bouwden voor de egyptenaren, terwijl het tegelijkertijd zoet en lekker is: bitterzoet, zoals de hele passover is.
en heel veel wijn als plengoffer en om te drinken

Daarnaast had ik geroosterde eiersalade gemaakt voor op de matzes, en een canape van rode bietensalade met een beetje sour cream, want je moet de hele haggadah doorlopen voordat je mag eten, en ik hou er niet van om hongerig te zijn... Dus op deze manier hadden we wat hapjes vooraf.

Vantevoren had ik twijfels of het wel leuk zou worden: ik en een religieus feest? Yair en zingen? Is drie mensen wel genoeg om een gezellige seder te creeeren? Maar het was superleuk! We hebben gezongen, gegeten, gedronken, stilgestaan bij het lot van mensen die minder hebben, en gediscussieerd over geloof. Dit was zeker voor herhaling vatbaar, dus volgend jaar weer (en dan ga ik al vroeg mensen uitnodigen, zodat we dit kunnen delen met meer mensen).

Geen opmerkingen: