donderdag 24 juli 2008

Veiling

Ik kwam net via het fantastische blog Apartmenttherapy.com (elk uur een nieuw interiordesign idee) bij de online kunstveiling Artnet.com terecht. Ik zat al een tijdje te denken om met het geld dat ik voor mijn promotie had gekregen een kunstwerk te kopen, het liefst iets van een fotograaf. Ik hou wel van foto's. Dus ik ging een beetje rondsnuffelen daar, denkend dat ik vast wel een koopje tegen zou komen. Helaas, geen koopje, maar wel een geval van liefde op het eerste gezicht:



Cool toch? De foto is van Len Jenshel. Ik vond hem meteen fantastisch, hij springt er echt uit, qua kleur, compositie, dat rare dierenhoofd, het landschap op de achtergrond....

Maar ik vond het toch een beetje eng, om zomaar te gaan bieden. Om te kijken wat een redelijke prijs is voor het werk van deze fotograaf kwam ik terecht op de website van een galerie die vrij veel werk van hem verkoopt. Zij hadden een online prijslijst voor zijn werk, dus dat was heel fijn om me een beetje inzicht te geven. Maar het leidde ook meteen tot twijfel, want de startprijs op de veiling ligt helemaal niet zo ver af van wat zij zouden vragen voor deze foto (ik begreep van de website dat zij ook een of meer afdrukken in de aanbieding hadden). Len Jenshel maakt 25 afdrukken van iedere foto, en de prijzen worden hoger naarmate het nummer van de foto hoger werd. Dus, ik heb de galerie gemaild om te vragen welk(e) nummer(s) zij in de aanbieding hebben. Misschien hebben ze een lager, en dus goedkoper nummer! )Of mischien kan ik wat met ze onderhandelen over de prijs, omdat ik de foto dus ook op de veiling zou kunnen kopen. Want bij hun kopen is op zich wel goed, dan gaat het geld in ieder geval gedeeltelijk naar de kunstenaar in plaats van naar een speculant. Maar een veiling, zelfs een online versie, is natuurlijk wel spannend en leuk.....

Nou ja, ik twijfel nog even verder. Sowieso moet eerst mijn creditcard worden gevalideerd als ik mee wil bieden online, dus misschien kan ik sowieso wel helemaal niet meedoen (omdat mijn cc nog steeds in Nederland staat geregistreerd, en mijn huidige adres nog niet overeenkomt met mijn billingadress). Maar stel dat mijn cc wel gevalideerd wordt, en jullie zien eens een mooi werk bij die veiling staan, dan kan ik altijd namens jullie bieden!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hi Marte ,

Mijn mening over de foto van Len Jenshel. Kleur en compositie erg sterk. De hertenkop ,hmmmm. Geeft me een beetje een triest gevoel . Maar goed, misschien heeft die kop een diepere betekenis.
Ik heb ook even gekeken op de beide links .Heel gaaf.Wat een interessante voorwerpen en kunstwerken .
Leuk.
Thanks
Yael

yair zei

hele dope foto in mijn ogen!

Marte zei

gelukkig maar Yair! Als ik m koop zal je er toch wel een tijdje tegenaan moeten kijken!

En Yael, er zaten inderdaad andere leuke dingen bij die veiling! Maar deze foto was nog enigszins betaalbaar. Kunst is duuuuuur.
Ik had nog iets grappigs, doordat de amerikanen komma's gebruiken in grote getallen ipv punten. Er stond ook een foto van Andy Warhol op, voor $130,000. Ik had niet echt heel precies gekeken, dus ik dacht, 130 dollar, dat is echt een koopje!!!

:-D