dinsdag 17 maart 2009

Georganiseerd!

Mensen die mij kennen weten dat ik soms een beetje een rommelige inslag heb. En die rommeligheid houdt natuurlijk niet ineens op te bestaan als ik de voordeur van mijn werk doorloop. Maar, ik had wel goede voornemens na mij promotie om mijn werkend leven meer georganiseerd te houden vanaf dat moment. Het eerste slachtoffer was mijn computer: een fatsoenlijk backup beleid, en een duidelijke structuur in mijn documenten folders. Een maand geleden heb ik een veel grote stap gemaakt in mijn organisatie-ontwikkeling, en in mijn ontwikkeling als 'echte wetenschapper'. Ik heb het whiteboard in mijn kantoor geupgrade van flauwe-grappen/ kreten/ tekeningen bord naar onderzoeksprojecten overzicht.

Daarvoor al had ik voor ieder nieuw project wat daadwerkelijk ging worden uitgevoerd een opschrijfboekje in gebruik genomen, waarin ik probeer de belangrijke beslissingen, details en uitkomsten van de verschillende experimenten te documenteren (inclusief labels om sub-experimenten aan te geven: woehoe!!!).

Natuurlijk kan ik dit alles ook in documenten op mijn computer opslaan, maar het voelt fijn om gewoon wat tastbare dingen om me heen te hebben, die ik in een oogopslag kan zien. Bovendien merk ik dat ik veel sneller even een aantekening maak in een van mijn boekjes of mijn whiteboard dan dat ik gecomputeriseerde aantekeningen bijhoud.

Uiteindelijk blijkt trouwens de echte rommelige aard van het beestje toch niet verdwenen.
Aanschouw mijn bureau:

3 opmerkingen:

Anoniem zei

gefeliciteerd marte,ik vind wat ik zie een mooie synthese van een gezellig volgepropt bureau en een whiteboard met een overzicht.
Moet tot iets heel moois leiden op wetenschappelijk niveau.
Denk ik

Yael

Marte zei

Ik houd het op:
Hoop ik.

Haha, nee er komt vast wel iets uit. Ooit.

:-D

Anoniem zei

Marte,

ik probeer mijn gedachten en schemas op de computer bij te houden met mind mapping software
Google maar eens op mind mapping
en download dit freeware program
http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page
Het voordeel van dit programma is dat je lekker kunt schuiven en alles aan elkaar kunt plakken. Bovendien kun je bij dit programma ook fotos en links invoegen .
Probeer maar eens
(hoewel mijn beste ideeen nog steeds met een pen en papier ontstaan)

Groetjes Ben Otten