dinsdag 14 oktober 2008

BYOB

In Montreal zijn er een aantal restaurants die volgens de BYOB formule werken: Bring Your Own Bottle!
Ik vond het een briljant idee, dus wij hebben een van deze restaurants bezocht: L'Academie op St Laurent (de uitgaansstraat van Montreal, klaarblijkelijk, want ieder tweede pand was een club of een restaurant/club). Andere mensen vonden het ook een goed idee, want alle 3 de verdiepingen van het restaurant zaten helemaal vol. Het was een beetje moeilijk inschatten, maar volgens mij haalden ze de 200 couverts wel, misschien zelfs wel meer.
Anyway, het eten was lekker, de wijn zeker ook (een californische Zinfandel, en nog iets wits wat ik ben vergeten, die we onderweg in de VS hadden gekocht om de hoge Canadese belastingen op alcohol te ontlopen), de ambiance was heel prettig (ietwat lawaaiig, maar wat verwacht je, als iedereen zijn zelf meegebrachte flessen soldaat zit te maken) en de service snel (zonder dat je echt weg gekeken werd na je laatste gang, en dat viel me alles mee). O, en nog een briljant ding in dit restaurant: in plaats van een dessert menu hadden ze een dienblad met daarop een voorbeeldje van alle desserts! Ik moet zeggen, voor het ijsje werkte dat wat minder, maar voor alle andere items was het een zeer goede verkoopstrategie. Ik kan al met moeite nee zeggen tegen een beschrijving van taart, laat staan als ik er ook nog naar moet kijken! En bovendien heb je wat meer een idee van wat je gaat krijgen dan gebaseerd op een beschrijving in woorden.
Al met al een concept dat zeker ook in Nederland zou moeten worden geintroduceerd, zo'n BYOB restaurant. Dat zal de gemiddelde cheap-ass hollander toch zeker aanspreken (mijzelf included, wat vind ik dat altijd irritant, de wijnprijzen die weet ik hoe vaak (3 keer? 5 keer?) over de kop gaan! Dat een gerecht meer kost dan de som van de ingredienten, daar kan ik begrip voor opbrengen, want daar is tijd, moeite en energie in gegaan (bedenken, voorbereiden, snijden, koken etc.), en bovendien moet je als restaurant voorraden hebben van bederfelijke waar, waardoor je redelijk wat ongebruikt moet weggooien, en dat moet je ook kunnen doorberekenen. Een fles wijn, aan de andere kant, blijft lang goed en vergt niets anders dan de moeite van het inkopen en ontkurken, en dat is het. De nederlander in mij voelt zich daarom vaak erg genaaid bij een blik op de wijnkaart.)

Geen opmerkingen: