zaterdag 18 oktober 2008

No on prop 8

Na Massachusetts en Californie is vorige week ook in Connecticut het huwelijk opengesteld voor partners van hetzelfde geslacht. Jammer genoeg wordt er nu in Californie hard aan gewerkt om de vooruitgang ongedaan te maken. Voor zover ik het begrijp kan men, als men gaat stemmen voor de presidentsverkiezingen, ook zijn of haar stem uitbrengen op verschillende amandementen voor de federale interpretatie van de grondwet. Hier in de buurt heb ik al een paar posters gezien die mensen vragen om te stemmen voor het afschaffen van inkomensbelasting die Massachusetts int, naast dus de landelijke belasting die je moet betalen. In Californie is er dus een amandement voorgesteld dat het recht op gelijke behandelijke behandeling voor homo's en lesbiennes weer ongedaan wil maken, de zogenaamde Proposition 8. Er wordt vooral door de verschillende kerken hard actie gevoerd VOOR deze propositie. Daar zit je dan met je naastenliefde! Ongelooflijk toch? Ik las dat er zelfs een katholieke priester op non-actief is gesteld omdat hij zich niet wilde uitspreken tegen het homohuwelijk (en voor proposition 8). Hun argument is dat door het huwelijk open te stellen voor homo's en lesbiennes er afbreuk wordt gedaan aan de heiligheid van datzelfde huwelijk voor heteroseksuele stellen. *insert vermoeid schudden met hoofd hier*
Helaas heb ik geen enkele invloed op de uitslag van deze stemming, ik heb geen Amerikaanse lezers van mijn blog, ik ken geen inwoners van Californie, en ik kwam er net achter dat ik als buitenlander ook geen donatie mag doen aan de NO on prop 8 campagne. En bidden helpt ook al niet, want god is dood. Wat een tranendal!!! Rest mij niets anders dan gewoon good old afwachten en duimen dat de meeste mensen in Californie naastenliefde en vrijheid belangrijker vinden dan kleingeestigheid en angst.

2 opmerkingen:

Diane zei

Hoi Marte
Toevallig woon ik in California (mag helaas niet stemmen), en we krijgen hier hele foute reclamefilmpjes te zien over prop 8. Bijvoorbeeld: Klein meisje met staartjes komt vrolijk de keuken binnen (waar moeder natuurlijk huiselijk op haar zit te wachten). "Mama, mama, we hebben vandaag geleerd over de prins die met een andere prins trouwde. (Ze laat een voorleesboek zien, getiteld King & King). En ik kan ook met een prinses trouwen!" Moeder kijkt heel moeilijk. Stel je voor! Komt er een sombere, dreigend klinkende voiceover: Scholen mogen kinderen leren dat er een homohuwelijk bestaat. Dat wil je toch niet!
Het lullige is dat dat meisje het gewoon een leuk idee vindt (ze is nog lang niet in de puber leeftijd, dus heeft daar vast nog geen gevoelens over), en dat die moeder daar niet normaal op kan reageren. Als je tegen het homohuwelijk bent kan je dat toch aan je kinderen uitleggen, je hoeft toch niet te doen alsof het niet bestaat.
Bovendien, Amerika (inclusief California) heeft helemaal geen royalty, dus waarom zegt die moeder niet gewoon dat het een sprookje is?
Het is allemaal zoooo fout.
Ik ben trouwens tot nu toe nog geen tegenstanders van het homohuwelijk tegengekomen, dus ik heb goede hoop.

groetjes
Diane

Marte zei

O, dat zou voor mij genoeg zijn om nooit meer TV te kijken! Ik vind het al erg genoeg om per ongeluk pro-McCain reclame tegen te komen.

Er is echt veel mis met de Amerikaanse benadering van seksualiteit. De bush regering heeft bijvoorbeeld het promoten van abstinence ingevoerd als 'voorbehoedsmiddel' voor tieners. Sindsdien is de incidentie van anale seks onder jongeren met 30% toegenomen. Want dat is natuurlijk technisch gezien geen seks.