donderdag 5 juni 2008

Graduation day

Vandaag is het Graduation Day hier op Harvard. Vandaag krijgen alle undergraduate (gewone afstudeerders) en graduate (promovendi) students hun dimploma. Veel zwartgejurkte en raargemutste individuen dus op de campus. Het is net als in de film! Dit is echt een mega-event, met veel toespraken (onder andere van JK Rowling. Vorig jaar hadden ze Kofi Annan, dat vind ik toch wel een beetje andere koek dan een kinderboekenschrijfster) en heel veel wachten totdat jij eindelijk naar voren mag komen voor een handdruk en je papiertje. Mijn kamergenoot, die vandaag ook officieel haar diploma krijgt, had er niet veel zin in. En eerlijk gezegd lijkt het mij ook niet erg enerverend.
Het enige wat het natuurlijk leuk maakt is je trotse familie, je stralende partner, je lachende vrienden en vriendinnen...... Mooi niet dus. Iedereen mag twee mensen mag meenemen, maar de kans is vrij groot dat maar iets meer dan de helft van die mensen daadwerkelijk binnen kan komen! Dus zelfs al heb je je drie stiefmoeders, al je (half)broertjes en zusjes en je vrienden thuisgelaten, dan nog kunnen zelfs je bloedeigen biologische ouders er misschien niet bij zijn als jij het kwastje aan je rare hoedje aan de andere kant mag hangen.
Toen was ik toch wel blij met mijn eigen promotieplechtigheid. Aan alle kanten komt die goed uit de vergelijking: a) ik hoefde geen rare soepjurk aan of een raar hoedje op, dat moest de commissie, b) alle mensen die ik wilde uitnodigen kon ik ook uitnodigen en c) de hele dag ging om mij en mij alleen, en niet mij en nog 1500 anderen. Ha! Ik heb me tijdens mijn promotieperiode vaak zorgen gemaakt over die gevreesde verdediging die nog moest gaan komen, maar nu achteraf gezien ben ik er alleen maar blij mee. Had ik dat maar vantevoren geweten..... Want het was echt top!

Geen opmerkingen: