zondag 29 juni 2008

Kiva Update

Gisteren kreeg ik een mailtje in de bus van Kiva.org. De lening waaraan ik ook had bijgedragen, voor de groep vrouwen in Uganda, zou over 5 dagen aflopen. De collecte-periode voor iedere lening is namelijk maximaal 30 dagen. Als voor die einddatum niet het volledige bedrag is opgehaald, dan komt de hele lening te vervallen, en krijg je jouw bijdrage weer terug (zodat je het aan een ander microkrediet kan geven). Paniek! Nog 5 dagen om 600 dollar bij elkaar te krijgen. Ik zat te denken, wie kan ik allemaal gaan mailen voor bijdragen aan 'mijn' lening? Moet ik er nog een posting over op mijn blog zetten? Want nu ik eenmaal me heb gecommit aan deze groep wil ik wel dat ze hun geld ook krijgen.....
Vandaag ging ik even checken hoe het er voor stond, en, ik heb me voor niets druk gemaakt. In 1 dag is de rest van de lening bijeen gebracht, en zonder enige inspanning van mijn kant. Dus de vrouwen in Uganda kunnen binnenkort hun handeltjes gaan uitbreiden!!! Weldoener zijn is zoooooo leuk. Ik heb ondertussen ook al een kleine bijdrage geleverd aan een nieuwe stal voor een vriendelijke herder in tatsjikistan. En ik denk dat ik binnenkort nog een goed doel erbij ga zoeken. Ik heb namelijk vrijdag $5 aan gratis geld gekregen. Dat was nogal een verrassing, er stond ineens een dude bij mijn kamer in de wiliam james hall, met een stapeltje enveloppen. Of ik even wilde tekenen, dan kreeg ik een envelop met free money. Ze hadden namelijk een studie gedaan bij Economie, waarbij ze aan de deelnemers vroegen of ze aan een random vreemde $5 zouden willen geven. En bij Economie mogen onderzoekers nooit liegen tijdens een experiment. Dus, als mensen ja zeiden moesten ze ook echt $5 gaan uitbetalen aan random vreemden. Ik = random vreemde = $5 rijker!!! Relacco! Dus ik denk dat ik dat geld ga gebruiken om nog een donatie de doen op Kiva.org. Het is verslavend.
Update: geinspireerd door mijn eigen (minder succesvolle) ervaring in de keuken vandaag is het een restaurant-eigenaresse geworden.

1 opmerking:

Anoniem zei

of moet je economie gaan studeren om geld uit te geven aan goede doelen zoals onderzoek en hoe mensen reageren op gratis geld?
Yael