zondag 22 juni 2008

Priming

Priming is een van de pijlers van de cognitieve psychology. Priming betekent dat je door ervaring A handeling B sneller doet. Je kan bijvoorbeeld doordat je een foto van een boos gezicht hebt gezien (terwijl je je nou niet bewust was van het zien van de specifieke boosheid van dat gezicht) sneller het woord "klootzak" (een woord dat is gerelateerd aan boos zijn) uitspreken dan het woord "lieverd".

Gisteren heb ik de film Legally Blond gezien, met een tuttige Reese Whiterspoon die het perfect gestyled maakt op Harvard Law School. Vandaag heb ik een mooie kleine roze Sony vaio laptop gekocht met bijpassende rode lakleren laptop-tote bag. Ik weet zeker dat ik vandaag het 'slachtoffer' ben geworden van priming. Hele langzame priming, maar overduidelijk zeer effectieve priming.






4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hey Mart, leuk ding zeg! Zo wil ik ook wel een beetje gehersenspoeld worden.
Groetjes, Josan

Anoniem zei

HI Marte en Josan

Ik vind die tas ook super gaaf. Dat priming gewoon 'hersenspoelen' is voor ongeschoolde mensen, vind ik wel een heel erg mooie conclusie.Dank je wel allebei.
Maar zo'n roze pink panter als laptop ,zie ik niet zitten.
Ik vroeg me af door welke priming ik de tas wel en de pink panter niet wil.? In elk geval kost priming kennelijk geld en levert het soms vreugde op.
Liefs

Yael

Anoniem zei

Hoi Yael, ik kijk te weinig terug op de oude pagina's ik heb nooit gezien dat jij reactie's achterlaat. Ik moet zeggen dat ik , als ik zou moeten kiezen, eerder voor de laptop zou gaan dan voor de tas. Maar allebei is nog het best, dat heeft Marte goed gedaan!
Mis jij Marte en Yair ook? wij in ieder geval wel!
Groet Josan

Anoniem zei

Mooie vraag Josan ,of ik die twee kanjers mis???
Een heeeeeeeel klein ietsie pietsie. Vooral op de vrijdagavond ,want de discusiies zijn nu wel heel erg rustig geworden .
Maarr nog een paar nachtjes slapen en dan zijn ze weer een hele tijd hier en thuis en kunnen we weer heerlijk van ze genieten en samen feestvieren .
Liefs voor allemaal

Yael