maandag 16 juni 2008

Inburgeren

Ik had mij voorgenomen geen duimbreed toe te geven aan de Amerikaanse cultuur, ook al woon ik hier dan twee jaar. Inburgeren, mij niet gezien. Ik ga geen extra tall semi skimmed soy latte mocha drinken, ik ga niet voor iedere 5 meter die ik moet afleggen in de auto stappen, ik ga niet alles supersizen, de Bush-clan gaat zeker niet mijn grote voorbeeld worden, en ik heb wel een fietshelm, maar mooi dat ik die bijna nooit opdoe. Lekker puh.
Maar, tot grote schok van al mijn (anti-)Amerikaanse vooroordelen blijken de mensen in Cambridge net als ik. Erger nog, zij zijn beter. Als mensen hier een auto rijden, dan rijden ze een hybride. Als mensen hier iets eten of drinken (ok, wel vaak uit een starbucks-beker), dan recyclen ze niet alleen het papier en glas maar ook het plastic en aluminium. Als mensen hier boodschappen doen dan halen ze hun spullen bij Whole Foods, een grote biologisch verantwoorde supermarktketen. En is republican een heel erg scheldwoord.
Het is duidelijk dat ik moet inburgeren om in de buurt te komen van deze new and improved mijn-soort-mensen. En dus vis ik netjes alle plastic uit de vuilnisbak (Yaïr!), moet ik eigenlijk een spitsvondige anti-Bush pro-Obama bumpersticker op mijn fiets plakken, en heb ik sinds vorige week een abbonnement op een biologisch groente-pakket. Iedere week op woensdag wordt er een grote groene bak vol verantwoorde groente afgeleverd bij de achterdeur. En voel ik me helemaal verantwoord en ingeburgerd!!! Lang leve Boston Organics!
En ander voordeel is dat je ook nog eens iets nieuws en verrassends eet. Zo heb ik gisteren gezellig erwtjes zitten doppen (helaas proefde Yair niet echt verschil met diepvries, en als ik eerlijk ben was die subtiele vollere smaak die ik detecteerde meer wishfull thinking dan realiteit, maar toch). Bovendien voelde ik me ineens zeer verwant met Obama toen er een grote bos arugula in de box zat. Dat is waarschijnlijk de eerste groente die een rol heeft gespeeld bij de Amerikaanse presidentverkiezingen! En, ik moet zeggen, hij doet het goed rauw in een zomerse stamppot, samen met een beetje tomaat. Als er volgende week weer iets spannends in de biologische box zit, dan laat ik het weten. Ik weet dat jullie niet kunnen wachten.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

arugula wat is dat ?
In elk geval heb ik de indruk dat jullie nu allebei een kans hebben om gezellige 'hulkjes'te worden .
En.....wisten jullie dat WIJ alweer hebben gewonnen met voetballen.2-0. Is het amerikaans nieuws ? En Jan Marijnisse van de SP stopt als voorzitter van de SP wegens rug/(en een beetje )hartklachten .Amerikaans nieuws? En de commissie Bakker wil het ontslagrecht niet versoepelen ,maar wel maatregelen treffen om iedereen zoveel mogelijk aan het werk te krijgen. Nieuws bij Jullie ?

Yael

Marte zei

aragula is gewoon rucola, ongelooflijk dat zo'n opmerking van Obama tot zo'n ophef leidt....

Wat bedoel je met Hulkjes? groen (als in mileubewust) of enorm ;-)

Verder wua nieuws, ik lees alleen maar de volkskrant online, en nog geen amerikaanse kranten. Dat zou ik natuurlijk wel moeten doen, in het kader van inburgeren....