woensdag 11 juni 2008

impliciete associaties

In het lab waar ik nu werk gaat het vaak over impliciete associaties die bestaan tussen verschillende concepten (bijvoorbeeld dat zwart vaker geassocieerd wordt met negatief). Misschien is dat omdat Mahzarin, de professor, een van de grondleggers is van de zeer elegante impliciete associatie taak (IAT).
Gisteren bij de labmeeting (PIZZA!!!) ging het over een IAT waar werd gekeken naar de impliciete associatie tussen slaapkamer-zacht en keuken-hard. En, de hemel zij gedankt, ik was niet de enige bij wie meteen de gedachte opkwam dat sommige dingen soms ook hard zijn in de slaapkamer......

Desondanks kwam er trouwens wel een mooie associatie uit tussen slaapkamer en zacht, trouwens. Ergens is dat zielig voor de deelnemers, of zie ik dat verkeerd?

5 opmerkingen:

Anoniem zei

zacht en slapen ,hmm.Kan ik me wel iets bij voorstellen zonder dat het zielig is.Dus ja ,ik zie er niets zieligs aan
Maar de keuken en hard! Nee keuken ne gezellig eten en koken ,dat heb ik wel
Maar wat doe je nu als een Impliciete associatie taak IAT een expliciete associatie taak EAT is geworden ? .Is het dan eat it? or beat it?
Nou ja.Alles is verandering

Yael

Marte zei

haha, wie weet wat voor interessante impliciete associaties jij allemaal hebt Yael! Er gaat een wereld voor je open met de IAT ;-)

yair zei

yo, ik ga me er ook even in mengen ;)
Uhmm een expliciete associatie is in die zin minder interessant want dat komt er gewoon op neer dat ik jou vraag waar associeer je X mee? Kortom een vragenlijst.
Het probleem is dat mensen dan sociaal wenselijke antwoorden geven. Het leuke van impliciete associaties is dat dan ineens associaties van mensen naar boven komen die ze misschien helemaal niet willen vertellen (zoals tussen slaapkamer en hard ;))

yair

Anoniem zei

Hadden Freud en Jung ook niet een wereld van impliciete associaties bedacht? Afkomstig o.a. uit ons collectieve geheugen ? Jung had waarschijnlijk al gedacht aan opslag op de 'server'van alle geheugen inhouden.
Terug naar de impliciete associaties. Vandaag hoorde ik dat een organisatie een apparaat heeft ontwikkeld om dyslectie met 80% zekerheid te kunnen vaststellen .Ook kunnen ze met dat apparaat og van de oogbewegingen de intergiteit van een persoon vast stellen .Voor Laag Lerenden schijnt het ook handig te zijn om te kunnen zien of ze iets echt snappen . Dat was mijn associatie voor deze dag . En wat vragenlijsten betreft, het schijnt dat een lijst met vragen over je gezondheid ,redelijk goed voorspelt of je in de toekomst weer ziek gaat worden. Dus veel ziektes en verzuim , dan heb je kans dat je daar lekker mee door gaat. Ik word daar niet blij van, maar misschien zou dat nu juist wel moeten. Nou dat was mijn verhaal voor vandaag.Yael

Marte zei

Hahaha, dyslexie met 80% zekerheid vaststellen! En ook nog een leugendetector zijn.... Ideaal! Als dat apparaat ook nog kan stofzuigen dan koop ik m!!!!!!